Ako mám byť úspešný freelacner ak nemám žiadne predchádzajúce skúsenosti, žiadnych klientov a žiadne potrebné zručnosti?

Každý úspešný freelancer raz musel niekde začínať. Nemusíte sa báť aj keby ste boli úplne na spodku rebríku a bez znalostí. Je pomerne jednoduché začať. Keďže mojím odvetvím je web development budem sa zameriavať práve na túto oblasť.

Pracovný stôl

Začnite s HTML & CSS

HTML a CSS sú dve najpoužívanejšie jazyky na budovanie webových stránok. Ak sa chystáte byť freelancer v odvetí ako ja, musíte tieto dve jazyky ovládať od hlavy až po päty.

Ak chcete učiť Angličtinu musíte ovládať anglický jazyk. Ak chcete byť web developer musíte ovládať HTML a CSS.

Vďaka bohu tieto jazyky sú úplne jednoduché na pochopenie. Budem sa im venovať dosť často aj na mojom blogu takže odporúčam sledovať. Ak ste zlvádli základné techniky HTML a CSS, prejdite na viac komplexnejšie programovacie jazyky ako Node.JS a javascript. Ak sa chcete zamerať napríklad na WordPress, odporúčam skôr PHP a jquery.

Vybudujte si portfólio

Ak začínate, je pomerne málo možností s čím sa pochváliť a z čoho poskladať portfólio. Ale, nie je žiaden problém niečo na rýchlo naprogramovať. Skúste vytvoriť fiktívnu web stránku, kde dokážete že máte dostatok skúseností. To by malo stačiť na štart. V budúcnosti je však potrebné sa preukázať reálnymi projektami. Ako teda získať takéto reálne zákazky?

Pracujte zadarmo!

Ak chcete získať viac skúsenosti, vybudovať si kontakty a zväčšiť portfólio reálnymi výsledkami, práca zadarmo je správna cesta. ALE ! Má to háčik. Nepracujte zadarmo príliš dlho. Môže to o vás odoslať mylné správy potencionálnym klientom. Nenechajte sa oklamať. Prvý web za “čokoládu” by ste mali vybudovať pre známeho výmenou za skvelé hodnotenie, odporúčanie svojim známym alebo položiť vašu vizitku na stôl v kancelárií.

Skúste kontaktovať reklamnú agentúru či vám nevyrobí 200ks reklamných letákov výmenou za jednoduchý web. Týmto spôsobom je aj práca zadarmo prínosná pre obe strany. Získate množstvo skúseností, nikto si vás nezmýli s “tým čo pracuje zadarmo”. Ak bude váš klient spokojný s prácou, ďalšie úpravy si samozrejme môžete nechať zaplatiť.

Spoznávajte ľudí a získavajte odporúčania

Toto je dôležité! Najviac klientov získate, ak sa o Vás hovorí. Ak pracujete s klientom, získavate si jeho dôveru a pridávate hodnotu jeho podniku tak klient o Vás bude hovoriť iným, vplyvným ľudom, ktorý možno tiež hľadajú práve vaše služby.  Budovaním vzťahov získate viac klientov než reklamami na Facebooku či Google.

Pridávajte hodnotu, dodajte viac než ste sľubovali, získavajte si dôveru. Garantujem vám, že takto získate klientov.

Dôležité je, vyžiadať si odporúčanie po úspešnom dokončení. Ak je klient spokojný, rád vám zašle zopár viet, ktoré môžete neskôr pridať na svoju stránku.

Choďte do toho naplno

Nespoliehajte sa na to, že sa niekto o vás náhodne dozvie. Je dôležité konať. Ak máte decentné portfólio, získali ste si reputáciu a zopár odporúčaní, nehanbite sa ukázať svetu.

Začnite klientov vyhľadávať. Otvorte si zlaté stránky a prezerajte si weby firiem a podnikateľov, chodte do mesta a prejdite sa po lokálnych obchodoch a ponúkajte sa. Volajte a píšte ľudom. Samozrejme, že budete mnohokrát odmietnutý, ale aj 1 z 10 je niečo.